...

صدای سوراند چیست معرفی انواع صدای Surround

صدای سوراند چیست معرفی انواع صدای Surround 

صدای Surround به زبان ساده یعنی صدایی که کاملا اطراف شما را فرا گرفته است این حرف به این معنی است که یک بلندگو در هر گوشه اتاق وجود دارد که صدای دیجیتال کیفیت بالا را از هر زاویه ای برای شما پخش میکند درست مثل اینکه در یک سالن سینما واقع شده باشید.

تفاوت انواع صدای Surround

تفاوت انواع صدای Surround

به زبان فنی ، یعنی یک مجموعه بلندگو ، معمولا پنچ تا و از همه مهم تر شامل بلندگوی مرکزی (center speaker) و یک ساب ووفر برای بیس قدرتمند داشته باشیم.این همان چیزی است که عبارت 5.1 از آن شکل میگیرد – پنچ بلندگو و یک ساب ووفر .

 

اجزاء یک سیستم بلندگو با صدای Surround
- ساب ووفر (Subwoofer)
ساب ووفر یک بلندگوی بزرگ است که با برق کار میکند و به طور ویژه برای تولید تنهای بیس و دیگر نتهای فرکانس پائین طراحی شده است. این نوع بلندگوها برای داشتن حداکثر تاثیر، اغلب روی زمین در گوشه اتاق یا فضای نشیمن نصب میشوند.

صدای Surround چیست

بلندگوی مرکزی (center)
این بلندگو در یک سیستم صدای Surround ، اغلب به عنوان مهمترین بلندگو شناخته میشود. معمولا بزرگتر و دارای تعداد بلندگوی تکی بیشتری است و قسمت عمده ای از صدای اصلی از طریق این بلندگو به گوش میرسد. برای مثال در فیلمها، این به معنی صدای دیالوگ و دیگر افکتهای صوتی مهم است. سیستمهای صدای Surround کیفیت بالا یک بلندگوی مرکزی دارند که از دیگر بلندگوهای راست و چپ متفاوت است.

-بلندگوهای ستلایت(Satellite)
بلندگوی satellite یک عبارت کلی است که برای هر نوع بلندگو که در سمتهای راست و چپ اتاق قرار گیرد به کار میرود. در یک سیستم استاندارد 5.1 ، این یعنی بلندگوهای راست وچپ در جلو و در عقب. چهار بلندگوی satellite با یک بلندگوی center که روی هم 5 تا میشود و بعد "1." که به معنی ساب ووفر است که سر جمع واژه 5.1 را تشکیل میدهد. بنابراین صدای Surround 7.1 یعنی این که هفت بلندگو به اضافه یک ساب ووفر.

-اکولایزر (Equalizer) یا میکسر (Mixer)
معمولا اکولایزر یا میکسر در کارت صدای اکثر کامپیوترها گنجانده شده اند. در سیستمهای صوتی کیفیت بالای واقعی ، لازم است که یک اکولایزر به عنوان سیستم آمپلی فایر داشته باشید. 

 

انواع سیستمهای بلندگوی Surround
- سیستمهای بلندگوی 2.1
از لحاظ فنی این نوع ، صدای Surround نیست اما مطمئننا یک مرحله از بلندگوهای قفسه ای ساده( که مزیت ساب ووفر ندارند) بالاتر هستند. درست مثل سیستمهای 5.1 ، "2" نماینده دو عدد بلندگوی عادی در سمت جلو راست و چپ و "1." نماینده ساب ووفر است.بنابراین اگر پول یا فضای کافی برای آن چیزی که صدای Surround واقعی گفته میشود (حداقل بلندگوهای 5.1) در اختیار ندارید ، صدای 2.1 یک راه حل اقتصادی است اما هنوز هم صدای کیفیت بالای دینامیک میخواهید.


- بلندگوهای 5.1 Surround
این نوع به عنوان یک صدای Surround واقعی شناخته میشود چون پنچ بلندگو شامل دو بلندگوی راست و چپ جلو ، دو بلندگوی راست و چپ عقب ( پشت سر شما) و یک بلندگوی مرکزی ( 5 از 5.1) و یک بلندگوی ساب ووفر که با برق کار میکند

برای تنهای بیس عمیق (1. از 5.1) این سیستم را تشکیل میدهند.وقتی امواج صوتی Surround دیجیتال ( مثل Dolby) از طریق این سیستم پخش شود ، آنگاه تفاوت این سیستم و تاثیر واقعی آن را حس خواهید کرد.


- سیستم های 7.2 و چند بلندگویی دیگر
صدای 5.1 Surround به عنوان حداقل تعداد بلندگوهای لازم برای صدای Surround واقعی شناخته میشوند. ترکیبات معمول دیگر شامل 6.1 ( شش بلندگو و یک ساب ووفر) یا 7.2( هفت بلندگو و دو ساب ووفر ) و بالاتر وجود دارند اما مهمتر از همه لازم است که مطمئن شوید بلندگوها در هر جهت اتاق بالانس شده اند.

 

enlightenedدانلود نسخه پی دی اف  |  صدای Surround و انواع آن